u039Du0395u039F.jpg

School Image

16

 

Η  μαθήτρια της Β΄ τάξης του Γυμνασίου Ευηνοχωρίου Ελένη ?ΜαρίναΒοτσαΐτη του Ιωάννη συμμετείχε στον μαθητικό διαγωνισμό για τους Τρεις Ιεράρχες με θέμα: «Ο λόγος του Μεγάλου Βασιλείου προς τους νέους: πώς να ωφελούνται από τα ελληνικά γράμματα».

Η προκήρυξη του διαγωνισμού έγινε από την Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου «θέλοντας να τιμήσει τους Τρεις Ιεράρχες και να παρακινήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες  της Ναυπάκτου και του Αγίου Βλασίου να έρθουν σε μεγαλύτερη επαφή με τους Τρεις Ιεράρχες και να αναδιφήσουν στο σπουδαίο φιλοσοφικό, συγγραφικό,ανθρωπιστικό, κοινωνικό έργο τους».

 Η συμμετοχή της μαθήτριας στέφθηκε με επιτυχία, καθώς κέρδισε το δεύτερο βραβείο: έπαινος,εικόνα, βιβλίο και 50 ευρώ για το κείμενό της με τίτλο: «Πιστεύω χωρίς αμφιβολίες». Η βράβευση έγινε στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Δημητρίου Ναυπάκτου, την Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2017.

 Το έργο της μαθήτριας του σχολείου θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου «Εκκλησιαστική Παρέμβαση» (www.parembasis.gr) καθώς και στην ιστοσελίδα του Γυμνασίου Ευηνοχωρίου (http://gym-evinoch.ait.sch.gr/index.php/2014-02-16-16-27-51/2014-02-25-16-13-59/216-symmetoxi-ston-diagonismo-ieras-mitropolis-nafpaktou-me-thema-o-logos-tou-megalou-vasileiou-pros-tous-neous-pos-boroyn-na-ofelithoyn-apo-ta-ellinika-grammata)

 Συγχαίρουμε τη μαθήτρια και της ευχόμαστε πάντα να αριστεύει στη ζωή της στη γνώση και στην αρετή, εμπνεόμενη από τις αρχές και τις αξίες των Τριών Ιεραρχών.



 

O σχολικός εκφοβισμός (bullying) και γενικότερα η ενδοσχολική βία είναι ένα σοβαρό κοινωνικό φαινόμενο που αγγίζει την εκπαιδευτική κοινότητα.Η ανθρώπινη βία είναι παλιό φαινόμενο συνυφασμένο με τη φύση του ανθρώπου. Και ο σχολικός εκφοβισμός ανάγεται σε παλαιότερες εποχές. Στην εποχή μας όμως έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις. Φαίνεται ότι και σήμερα ισχύει το λατινικό απόφθεγμα «homo homini lupus», δηλαδή ο άνθρωπος για τον άνθρωπο λύκο

    Αλλάξανε πολλά στην εποχή μας, οι ανθρώπινες και κοινωνικές σχέσεις, οι φιλίες, οι συναναστροφές, τα ήθη και έθιμα. Οι άνθρωποι αποξενώθηκαν μεταξύ τους (αλλοτριώθηκαν). Οι ηθικές αξίες ατόνησαν. Η οικογένεια υπολειτουργεί λόγω των συνθηκών επιβίωσης. Ο άνθρωπος λάτρεψε το χρήμα, τα υλικά αγαθά και την επίδειξη. Παραμέλησε την εσωτερική καλλιέργεια και την ουσιαστική παιδεία. Η οικογένεια αγωνίζεται κυρίως για τα προς το ζην και θεωρεί ότι έτσι εκπληρώνει το χρέος της. Ως άνθρωποι χάσαμε το σκοπό, το νόημα και το ρυθμό της ζωής. Η κοινωνία παραπαίει αναζητώντας πυξίδα προσανατολισμού. Όλα αυτά αποτελούν το κατάλληλο κλίμα και έδαφος για να φυτρώσει και το αγκάθι των σχέσεων, ο σχολικός εκφοβισμός.

Με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών, την πρόληψη και την αντιμετώπιση των φαινομένων της σχολικής βίας και εκφοβισμού η Ομάδα Δράσεων Πρόληψης του σχολείου υλοποίησε μια σειρά δράσεων. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω ενέργειες και εκδηλώσεις κατά τη σχολική χρονιά  2015-16:

  1. Ολοκλήρωση του προγράμματοςεκπαίδευσης 50 ωρών των Πράξεων: «Ανάπτυξη και λειτουργία Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού» των Αξόνων Προτεραιότητας 1,2 και 3 του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» ΕΣΠΑ 2007-2013

  2.  Με την έναρξητης σχολικής χρονιάς εισαγωγή των παιδιών της Α΄ Γυμνασίου στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού με powerpoint και video (π.χ. Zero) με σκοπό την ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση των μαθητών σε θέματα σχολικόυ εκφοβισμού.

  3. Δόθηκαν στους μαθητές κλειδάριθμοι από την ιστοσελίδα

stop-bullying.sch.gr και οδηγίες για τη συμπλήρωση ερωτηματολογίου σχετικού με την εκδήλωση φαινομένων βίας και τη στάση που  πρέπει να κρατούν οι μαθητές απέναντι σε αυτά.

  1. Παραλαβή και ανάρτηση σε εμφανές σημείο αφισών των πράξεων «Ανάπτυξη και Λειτουργία Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού ? ΑΠ1, ΑΠ2 &ΑΠ3» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ 2007-2013.

  2. Ανάρτηση σε εμφανές σημείο τηλεφώνων υποστήριξης από φορείς που δραστηριοποιούνται κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού,θέλοντας να παροτρύνουμε τους μαθητές μας να ζητάνε βοήθεια, όταν τη χρειάζονται. (Ενδεικτικά αναφέρουμε τη γραμμή 115 25 Μαζί για το Παιδί, το Χαμόγελο του Παιδιού, την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου, τηγραμμή κατά της Οικογενειακής Βίας «ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ» ....)

  3. Ενημέρωση -από μέλος της ΟΔΠ του σχολείου μας- του 15μελούς Συμβουλίου αμέσως μετά την εκλογή του, για το ρόλο που πρέπει να διαδραματίσουν στην πρόληψη και αντιμετώπιση των φαινομένων εκφοβισμού.

  4. Παρακολούθηση Διαδικτυακού σεμιναρίου για την ορθή, υπεύθυνη και ασφαλή χρήση του διαδικτύου με τίτλο «Σύνδεση με Σύνεση» από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.

  5. Την 9η Φεβρουαρίου « Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου»το σχολείομας υπήρξε Πρεσβευτής Ασφαλούς Διαδικτύου. Οι μαθητές έγραψαν ποιήματα για την ασφάλεια στο διαδίκτυο, βιντεοσκόπησαν τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Καλυδώνας προκαλώντας με αυτό τον τρόπο συνομιλήκους τους αλλά και όλους να γνωρίσουν τον τόπο τους. https://www.youtube.com/watch?v=Zk0yC7GRgyQ

        Πήραν μέρος σε δραστηριότητες όπως το Βαρόμετρο συναισθημάτων, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις online, οικάρτες περιπτώσεων, που στόχο είχαν  να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση, τη σημασία του σεβασμού των δικαιωμάτων των άλλων, να προωθήσουν το διάλογο μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, να ενδυναμώσουν την κριτική τους ικανότητα, να κατανοήσουν ότι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις όλων online πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.

 

9 .   Η Ομάδα Δράσεων Πρόληψης του Γυμνασίου Ευηνοχωρίου υλοποίησε την Παρασκευή 11 Μαρτίου ? καθότι η 6η Μαρτίου ήταν μη εργάσιμη ημέρα - μια σειρά δράσεων με στόχο την πρόληψη του φαινομένου, την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την υιοθέτηση ενός κώδικα μη βίαιης επικοινωνίας και επίλυσης των προβλημάτων στις διαπροσωπικές σχέσεις.

Οι μαθητές του σχολείου παρακολούθησαν στην αίθουσα εκδηλώσεων το ολιγόλεπτο βίντεο «Μίλα τώρα! Σταμάτα το bullying», το οποίο δημιουργήθηκε από το Χαμόγελο του παιδιού, με πρωταγωνιστές παιδιά.Στόχος της παρουσίασης ήταν να καταλάβουν ότι πρέπει να μιλούν και να αντιδρούν σε κάθε περιστατικό σχολικού εκφοβισμού. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι μας ότι  βασικός παράγοντας για να ξεπεράσει ή να μην ανέχεται ένα παιδί το bullying είναι η καλλιέργεια της αυτοπεποίθησής του και η επικοινωνία του με το περιβάλλον.

Στη συνέχεια παρακολούθησαν τη γαλλική ταινία «Τα παιδιά της χορωδίας»,2004. Πρόκειται για μια ιστορία που ξετυλίγεται σε ένα οικοτροφείο αρρένων με πρωταγωνιστές έναν επόπτη, ο οποίος είναι μουσικός, τους μαθητές και τον Διευθυντή.Η φράση ?action-reaction? τα λέει όλα για την παιδαγωγική του Διευθυντή.

Η Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας μπορεί να αποτελέσει αφορμή για να συζητηθούν στην τάξη εμπειρίες, σκέψεις, ιδέες και πληροφορίες γύρω από το ζήτημα του εκφοβισμού έτσι ώστε να υπάρξει ουσιαστική ενημέρωση για το φαινόμενο αυτό και τα συνακόλουθά του.

  Γι? αυτό το σκοπό  , διανεμήθηκε σε όλους τους μαθητές ενδεικτικήλίστα βιβλίων , που βοηθούν στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση της σχολικής βίας.             

    

10.Αποστολή στους γονείς ενημερωτικού δελτίου με πληροφορίες γαι το Διαδικτυακό εκφοβισμό καθώς και με βασικές συμβουλές Ασφάλειας για παιδιά, νέους, γονείς και ενήλικες.

 

11.Αναφορά περιστατικών ενδοσχολικής βίας από τους μαθητές και επίλυσή τους από την ΟΔΠ.

ΟΜΑΔΑ ΔΡΑΣΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΥΗΝΟΧΩΡΙΟΥ

                                                                      

     

                                                     

 

Ο διάσημος  Καθηγητής Γλυπτικής  Θεόδωρος Παπαγιάννης στο Γυμνάσιο Ευηνοχωρίου

Την Πέμπτη 2 Απριλίου  παραβρέθηκε στο Γυμνάσιο Ευηνοχωρίου σε τιμητική εκδήλωση ο γνωστός Καθηγητής. Ακολούθησε ομιλία του με παράλληλη προβολή των έργων του , που καθήλωσε το πολυπληθές μαθητικό και όχι μόνο ακροατήριο.

Η τέχνη του, τα έργα του, η σημασία τους διαχρονικά επίκαιρη στις μέρες μας.

Παρατίθενται αποσπάσματα από το διάλογο των ερωταποκρίσεων που ακολούθησε.

Αναφερόμενος στην έκθεση  των έργων του με θέμα «Το ψωμί» είπε: «Αμέριμνοι και επαναπατρισμένοι σε μια ψεύτικη ευημερία ήρθε η ώρα να πούμε το ψωμί, ψωμάκι. Είκοσι χρόνια ετοίμασα αυτή τη δουλειά ζώντας έναν αδιόρατο φόβο πως το κακό δεν θα αργήσει. Μάγος δεν είμαι αλλά ούτε καμία μαντική ικανότητα χρειαζόταν κανείς, αν έβλεπε τα σημάδια?. Θα μάθουμε άραγε από τα λάθη μας ή θα οδηγηθούμε πάλι σε λάθος συμπεράσματα; Θα κάνουμε κάτι περισσότερο ώστε ο έρμος αυτός τόπος να ορθοποδήσει ή θα τον βουλιάξουμε τελειωτικά;»

           Και τέλος αναφερόμενος στην έκθεση « Τα Φαντάσματά μου» που δεν είναι παρά 35 τοτεμικές μορφές σε σχήμα χορού, καμωμένες απ? τα αποκαΐδια του Πολυτεχνείου, συνεχίζει: «Μάζεψα τα αποκαΐδια με πόνο ψυχής από το καμένο Πολυτεχνείο κι έστησα σκιάχτρα να ξορκίσω τα κακά που πληθαίνουν γύρω μου? Έβγαλα το μαύρο από την ψυχή μου, που χρόνια τώρα οι κάθε είδους εμπρηστές την ποτίζουν. Όρθωσα σύμβολα της παρακμής ενός κόσμου που αλληλοσπαράσσεται και μιας πατρίδας που μοιάζει να μην έχει κανένα μέλλον. Μαζεύω τα αποκαΐδια με απέραντη θλίψη από μια χώρα που καίγεται. Καίει τα πνευματικά της ιδρύματα και ό,τι σημαντικό της έχει απομείνει και όλοι καμώνονται πως δεν συμβαίνει τίποτα. Αναρωτιέμαι τι νόημα έχει η φτωχοτέχνη μας, πόσους ενδιαφέρει, αν δεν μπορεί κάτι γι? αυτά να πει, να κάνει κάτι. Ναι, τα Φαντάσματα αυτά με εκφράζουν. Είναι η δική μου αντίδραση σε ένα έθνος που μοιάζει υπνωτισμένο. Θέλω να φωνάξω πως δεν μπορώ άλλο να ζω ανάμεσα σε αδιάφορους, εμπρηστές και οικοπεδοφάγους. Τον τόπο αυτό τον πονάω. Γνωρίζω το μεγαλείο και το δράμα του, κι ας ξέρω πως οι άγριοι δεν σκιάζονται, ούτε πως οι εμπρηστές θα σταματήσουν. Παρόλα αυτά στις ατελείωτες ώρες της μοναξιάς μου, αναρωτιέμαι γιατί αρπάχτηκα από αυτά τα σημάδια της καταστροφής. Μήπως όλα αυτά έγιναν για να απαλλαγώ πρώτα και κύρια από τις δικές μου τύψεις; Γιατί ποιους να καταγγείλω; Είμαστε πολλοί, πάρα πολλοί συνένοχοι σ? αυτόν τον τόπο?»

 

1821ludovico_lipparini.jpgΗ Επανάσταση του 1821 είναι το μεγαλύτερο ιστορικό γεγονός της Νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας. Για μία ακόμη φορά τιμούμε τους προγόνους μας που έδωσαν τη ζωή τους για να είμαστε εμείς ελεύθεροι σήμερα. Μαζί με την εθνική επέτειο γιορτάζουμε και τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου που συμβολικά ταυτίστηκε με την Επανάσταση η οποία ξεκίνησε ένα μήνα νωρίτερα.

 

Το νόημα αυτής της ταύτισης είναι η θεϊκή ευλογία του Αγώνα των Ελλήνων για την Ελευθερία, η πίστη των ραγιάδων για το ποθούμενο.

 

Ο Αγώνας του '21 προετοιμάστηκε μεθοδικά ύστερα από προηγούμενα αποτυχημένα κινήματα που πνίγηκαν στο αίμα από τους Οθωμανούς και στηρίχτηκε στη βούληση και στην πίστη φωτισμένων πατριωτών Ελλήνων. Το εκπληκτικό που άφησε άφωνους τους ξένους παρατηρητές, ήταν πως κατόρθωσε η ελληνική ψυχή να παραμείνει αδούλωτη για τετρακόσια χρόνια και όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, να ξεσηκωθεί και να διεκδικήσει τα δίκαιά της.

 

Η αλήθεια είναι πως οι Έλληνες ηττήθηκαν αλλά δεν αποδέχθηκαν ποτέ την ήττα παρόλο που η πνευματική τους ηγεσία κατέφυγε στη Δύση κι έμειναν ακέφαλοι χωρίς ταγούς. Το ρόλο να κρατήσουν άσβεστη τη σπίθα της Λευτεριάς τον ανέλαβαν κάποιοι αφανείς ήρωες με την καλλιέργεια της γλώσσας και της εθνικής συνείδησης. Έτσι ο Ρήγας Φεραίος, οι Έλληνες διαφωτιστές του εξωτερικού και η Φιλική Εταιρία βρήκαν πρόσφορο έδαφος για ριζώσει και να βλαστήσει ο σπόρος της Ελευθερίας στους υπόδουλους Έλληνες.

 

Πολλοί ισχυρίσθηκαν ότι οι Έλληνες διανοούμενοι αντέγραψαν τους Ευρωπαίους Διαφωτιστές παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι η αντιγραφή δεν οδηγεί σε Επαναστάσεις και δημιουργία Εθνών αν δεν υπάρχουν ισχυρά εσωτερικά ερείσματα.

 

Βέβαια η λογική έλεγε ότι οποιαδήποτε προσπάθεια εξέγερσης απέναντι στην πανίσχυρη Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν εκ των προτέρων καταδικασμένη σε αποτυχία, όπως άλλωστε είχε γίνει και στο παρελθόν. Η σύγκριση των αριθμητικών και ποσοτικών δεδομένων σε ανθρώπους, όπλα και εφόδια μεταξύ των δύο αντιμαχόμενων πλευρών ήταν συντριπτική υπέρ των Τούρκων.

 

Τα λόγια του Κολοκοτρώνη είναι χαρακτηριστικά: "Ο κόσμος μας έλεγε τρελλούς. Ημείς αν δεν είμεθα τρελλοί, δεν εκάναμεν την επανάσταση, διατί ηθέλαμε συλλογισθεί πρώτον δια πολεμοφόδια, καβαλλαρία μας, πυροβολικό μας, ηθέλαμε λογαριάσει τη δύναμη την ιδικήν μας και την τούρκικη δύναμη. Τώρα οπού τελειώσαμε με καλό τον πόλεμό μας, μακαριζόμεθα, επαινόμεθα. Αν δεν ευτυχούσαμε, ηθέλαμε τρώγει κατάρες, αναθέματα....

 

Οι περισσότεροι απ' αυτούς στην αρχή της επανάστασης ήταν χωρίς άρματα κι άλλοι είχαν μαχαίρας, άλλοι σουγλιά και αι σημαίαι των περισσοτέρων ήταν τσεμπέρες των γυναικών των".

 

Επιπλέον, η Ευρώπη, οι Μεγάλες Δυνάμεις της Ιεράς Συμμαχίας ήταν εχθρικές γενικότερα απέναντι στα επαναστατικά κινήματα που θα μπορούσαν να ξεσηκώσουν τους υπόδουλους λαούς και να διαλύσουν τις Αυτοκρατορίες.

 

Κι όμως, η μεθοδική προετοιμασία και η πίστη, έστω των λίγων φωτισμένων διανοουμένων και κλεφτών και αρματολών, έφερε το ποθούμενο.

 

Σύμφωνα με το σχέδιο της Φιλικής Εταιρίας, η Επανάσταση θα εκδηλωνόταν ταυτόχρονα σχεδόν από τη Μολδοβλαχία μέχρι την Πελοπόννησο και από τη Σερβία μέχρι την Κωνσταντινούπολη. "Λευτεριά ή Θάνατος" ακούστηκε σ' όλες τις υπόδουλες ελληνικές περιοχές. Όμως, η ελληνοσερβική συμμαχία ματαιώθηκε και η Επανάσταση που ξεκίνησε στη Μολδοβλαχία με τον Αλέξανδρο Υψηλάντη το Φεβρουάριο του 1821 έσβησε τους πρώτους δύο μήνες. Και στις άλλες περιοχές η Επανάσταση πνίγηκε στο αίμα: Μακεδονία, Θεσσαλία, Ήπειρο, Νησιά του Αιγαίου, Κρήτη, Κύπρος.

 

Μόνο στην Πελοπόννησο ο Αγώνας ευδοκίμησε με πολλές επιτυχίες στην αρχή κι έμελλε να κρατήσει στο στρατιωτικό και διπλωματικό πεδίο περίπου μια δεκαετία ώσπου να υπογραφεί η ληξιαρχική πράξη γέννησης του νεοελληνικού κράτους.

 

Μέχρι όμως, να φτάσει στο αίσιο τέλος η Επανάσταση πέρασε από πολλά κύματα.

 

Τον πρώτο και δεύτερο χρόνο οι Έλληνες κέρδισαν πολλές νίκες στις πολεμικές συγκρούσεις που έγιναν στο Μοριά με αποκορύφωμα την άλωση της Τριπολιτσάς και την καταστροφή της μεγάλης στρατιάς του Δράμαλη στα Δερβενάκια.

 

Το ίδιο συνέβη και στη Στερεά Ελλάδα όπου στα χέρια των Ελλήνων περιήλθαν κάποιες πόλεις και κάστρα των Τούρκων.

 

Το 1823 υπήρχε μια κάμψη του Αγώνα εξαιτίας των αντιπαραθέσεων στρατιωτικών και πολιτικών που οδήγησαν σε εμφύλιες συγκρούσεις το 1824 και 1825 και έβαλαν σε κίνδυνο τα όσα είχαν κατακτήσει ως τότε. Τα πράγματα έγιναν ακόμη πιο δύσκολα με την αποβίβαση του Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο το 1825 και την πτώση του Μεσολογγίου το 1826 και του φρουρίου της Ακρόπολης το 1827.

 

Ο τυφλός κομματισμός, ο διχασμός και ο παροπλισμός άξιων οπλαρχηγών, η έλλειψη οικονομικών πόρων και η διοικητική ανικανότητα έφεραν την Επανάσταση στο χείλος του γκρεμού. Υπήρχε άμεσος κίνδυνος τόσες θυσίες να πάνε χαμένες και οι Έλληνες να μη γευθούν τη χαρά της Ελευθερίας.

 

Πολλοί άρχισαν να σκέφτονται διάφορες λύσεις όπως η δημιουργία ενός ημιανεξάρτητου κρατιδίου στο Μοριά υπό την ηγεμονία ενός ξένου πρίγκιπα ή την παροχή μιας αυξημένης αυτονομίας του Μοριά υπό την προστασία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και μιας Μεγάλης Δύναμης.

 

Για μία ακόμη φορά το ελληνικό δαιμόνιο έδρασε. Ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, προικισμένος πολιτικός αρχηγός της Επανάστασης με την ιδιοφυΐα που τον διέκρινε, αντιλήφθηκε την αλλαγή της πολιτικής στρατηγικής της Μεγάλης Βρετανίας. Γι' αυτό συνέταξε μια επιστολή προς το Βρετανό υπουργό Εξωτερικών όπου έλεγε ότι "σας προσφέρουμε διαρκή συμμαχία αν σώσετε την Ελληνική Επανάσταση" - κάτι που χαρακτηρίστηκε από πολλούς Έλληνες ως δήλωση υποτέλειας.

 

Όμως, αυτή η κίνηση δεν έγινε τυχαία. Η Ελληνική Επανάσταση είχε ήδη τύχει μιας διεθνούς αναγνώρισης με τα δύο αγγλικά δάνεια και με το ισχυρό ρεύμα Φιλελληνισμού που είχε αναπτυχθεί στην Ευρώπη βασιζόμενο στη συμπάθεια των λίγων και αδύναμων Ελλήνων που αγωνίζονταν ενάντια σε μια βάρβαρη Αυτοκρατορία.

 

Ο Μαυροκορδάτος στην επιστολή του υπονοούσε ότι αν δεν ήταν η Αγγλία που θα στήριζε την Ελληνική Επανάσταση, θα μπορούσε να είναι μια άλλη. Πρόσφερε δηλαδή, προνομιακή σχέση στην Αγγλία ή σε όποια Δύναμη βοηθούσε τους Έλληνες.

 

Συγχρόνως, ο Κολοκοτρώνης ξεκίνησε μια απελπισμένη αντεπίθεση στο Μοριά απειλώντας τους προσκυνημένους και κάνοντας σαφές προς τους ξένους ότι ο Αγώνας συνεχιζόταν. Ο ευρωπαϊκός Φιλελληνισμός αναζωπυρώθηκε κι έτσι προέκυψε η ναυμαχία του Ναβαρίνου όπου ο στόλος της Αγγλίας, Γαλλίας και Ρωσίας κατέστρεψε τον τουρκοαιγυπτιακό δίνοντας το μήνυμα της στήριξης του Αγώνα.

 

Μέσα από αυτές τις συνθήκες καλείται ο Ιωάννης Καποδίστριας ως Κυβερνήτης για να βάλει τάξη και να διεκδικήσει τα μέγιστα δυνατά όρια του νέου Ελληνικού Κράτους. Οι Μεγάλες Δυνάμεις καθόρισαν τελικά τα σύνορα του πρώτου Ελληνικού Κράτους που περιελάμβανε την Πελοπόννησο, την Στερεά Ελλάδα και τις Κυκλάδες.

 

Καθόρισαν όμως, τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια, και την πολιτική του πορεία με αποτέλεσμα ο αγώνας των Ελλήνων τα επόμενα χρόνια να συνεχιστεί τόσο για ν' απελευθερωθούν οι υπόλοιπες ελληνικές περιοχές όσο και για ν' απαλλαγούν από την κηδεμονία των ξένων.

 

Σημασία έχει ότι ο μεγάλος Ξεσηκωμός του '21 ξεκίνησε χωρίς ουσιαστική βοήθεια από τους ξένους και στηρίχθηκε αποκλειστικά στους Έλληνες οι οποίοι κατάφεραν το πρώτο ουσιαστικό πλήγμα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία κι έδωσαν το έναυσμα για τον ξεσηκωμό κι άλλων υπόδουλων λαών.

 

Η Επανάσταση του '21 στάθηκε το πιο σημαντικό γεγονός της εποχής του γιατί απέδειξε ότι η αγωνιστικότητα, και η ισχυρή θέληση ενός λαού μπορούν ν' αλλάξουν την ιστορική του μοίρα. Παρά τη διχόνοια και τα μελανά της σημεία, οι πρόγονοί μας Αγωνιστές μας παρέδωσαν ένα συμβόλαιο Ελευθερίας γραμμένο με το αίμα τους.

 

Όπως, λέει κι ο Μακρυγιάννης: "Τούτην την πατρίδα την έχομεν όλοι μαζί, και σοφοί κι αμαθείς και πλούσιοι και φτωχοί και πολιτικοί και στρατιωτικοί και οι πλέον μικρότεροι άνθρωποι. Το λοιπόν δουλέψαμε όλοι μαζί, να την φυλάμεν κι όλοι μαζί και να μην λέγη ούτε ο δυνατός "εγώ", ούτε ο αδύνατος. Ξέρετε πότε να λέγει ο καθείς "εγώ"; Όταν αγωνιστεί μόνος του να φκειάση ή να χαλάση, να λέγη εγώ, όταν όμως αγωνίζονται πολλοί να φκειάσουν, τότε να λένε "εμείς". Είμαστε εις το "εμείς" κι όχι εις το "εγώ".

 

Να γιατί ο Αγώνας του '21 παραμένει διαχρονικός κι επίκαιρος για μας τους Νεοέλληνες. Η Ελευθερία θέλει αρετή και τόλμη, θέλει θυσίες για να την αποκτήσουμε και προπαντός για να τη διατηρήσουμε.

 

Ζήτω η 25η Μαρτίου 1821.