u039Du0395u039F.jpg

School Image

16

ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Δημοτικά τραγούδια

ΤΙΤΛΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ:

?Του γιοφυριού της Άρτας?

tag3.jpg\

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ:

Παρασκευή Μπάρλα, ΠΕ02, Γυμνάσιο Ευηνοχωρίου, Σχολικό έτος: 2014-2015

 

 

Α? ΜΕΡΟΣ. ΣΧΕΔΙΑΣΗ

1.Τίτλος σεναρίου

?Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄Γυμνασίου?

Δημοτικό τραγούδι -Παραλογή ?Του Γιοφυριού της ?Άρτας?

ΤΑΞΗ:  Γ΄ Γυμνασίου

ΜΑΘΗΜΑ:Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

ΚΕΙΜΕΝΟ :?Του γιοφυριού της Άρτας?  Δημοτικό τραγούδι- Παραλογή

ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

Οι τεχνολογίες που θα χρησιμοποιηθούν:

  • Ηλεκτρονικές διευθύνσεις

  • Η/Υ, διαδίκτυο, powerpoint, google docs, εκπαιδευτικά λογισμικά, hotpotatoes, padlet, tagxedo, e-mail, youtube.

  • Ηλεκτρονικά Λεξικά

 2.Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές

Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου, διδακτική ενότητα ?Δημοτικά τραγούδια?

 

3.Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών

Οι μαθητές θα πρέπει να γνωρίζουν και να χειρίζονται αρκετά καλά Η/Υ για να μπορούν να εντοπίσουν και να καταγράψουν τις πληροφορίες που κάθε φορά τους ζητούνται (διαδίκτυο, hotpotatoes,e-mail,tagxedo,padlet, μηχανές αναζήτησης, εκπαιδευτικά λογισμικά). Να μπορούν να δημιουργήσουν μια δική τους παρουσίαση στο powerpoint. Να έχουν διάθεση για ενεργητική συμμετοχή και ένταξη σε ομάδες εργασίας, απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό και ενδιαφέρον. Εξοικείωση με την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία για την αποτελεσματικότερη υλοποίηση του μαθήματος. Να έχουν διδαχθεί στο σχολείο την παραπάνω ενότητα και ιδίως να γίνεται αυτό παράλληλα με την υλοποίηση του σεναρίου.

Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να έχει προετοιμαστεί κατάλληλα και να έχει εντοπίσει τους τρόπους και τις τεχνικές με τις οποίες θα μπορέσει να εφαρμόσει καλύτερα τις δραστηριότητες που προτείνει στα φύλλα εργασίας. Απαραίτητη είναι η καλή γνώση χειρισμού Η/Υ και από τη δική του πλευρά.

4. Στόχοι

Α) Γνωστικοί:

  • Να γίνει σύντομη αναφορά στη λαϊκή παράδοση, όπου βασίζεται το τραγούδι και να επισημανθεί η επιβίωσή της στη σημερινή εποχή.

  • Να εντοπιστούν τα μαγικά στοιχεία του τραγουδιού και να σχολιαστεί η λειτουργία τους στην εξέλιξη του δράματος.

  • Να προσεχθεί η κλιμάκωση στη δραματική σύγκρουση που συντελείται στην ψυχή των κεντρικών ηρώων του τραγουδιού.  Να επισημανθούν δηλαδή τα τραγικά διλήμματα που βασανίζουν τους ήρωες.

  • Να αναδειχθεί η μοναδική πρωτοτυπία της παραλλαγής του Γιοφυριού της Άρτας όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο ο ανώνυμος ποιητής αξιοποίησε μια γνωστή λαϊκή παράδοση..

  • Να σχολιαστεί ο ρόλος του πουλιού στο τραγούδι.

  • Να εντοπιστούν στο τραγούδι τα σημαντικότερα σχήματα λόγου ( επαναφορά, σχήμα άρσης και θέσης?) καθώς και τα στοιχεία αφήγησης ( η γοργή αφήγηση εναλλάσσεται με το διάλογο)

  • Να επισημανθούν με βάση το τραγούδι τα κυριότερα χαρακτηριστικά των παραλογών.

 

Β) Παιδαγωγικοί

  • Να αποκτήσουν  τα  παιδιά  κεντρικό,ουσιαστικό ρόλο στη διαδικασία  της   μάθησης  με πιο ενεργητικούς ρόλους σε αυτήν.

  • Να  κατακτήσουν  την  γνώση  δημιουργικά με έρευνα ? αναζήτηση ?ανακάλυψη.

  • Να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να αξιοποιήσουν δημιουργικά τον υπάρχοντα σχολικό χρόνο και χώρο,

  • Να αντιληφθούν ότι η επιστημονική προσέγγιση οποιουδήποτε γνωστικού πεδίου προϋποθέτει πρωτοβουλία και αυτενέργεια.

  • Να καλλιεργηθεί το ομαδοσυνεργατικό πνεύμα μάθησης και να κατανοήσουν οι μαθητές ότι όλοι είναι χρήσιμοι στην ομάδα.

  Γ) Τεχνολογικοί  Στόχοι

  • Χρήση ΤΠΕ

  • Να  αξιοποιήσουν  τις  γνώσεις  τους  στους  υπολογιστές και  στο διαδίκτυο

  • Να εξοικειωθούν με web 2 εργαλεία ( Google docs, tagxedo,padlet)

  • Να συνεργάζονται χρησιμοποιώντας νέα τεχνολογικά εργαλεία

  • Να αναζητούν, να εντοπίζουν και να συλλέγουν πληροφορίες μέσα από το διαδίκτυο,

  • Να συνειδητοποιήσουν ότι  αυτές οι πληροφορίες είναι ποικίλες και εξυπηρετούν πολλαπλούς σκοπούς

  • Να καλλιεργήσουν την αναλυτική και τη συνθετική ικανότητα.

  • Να αναπτύξουν δεξιότητες φηφιακού γραμματισμού, όπως είναι το συννεφόλεξο.

Να ασκηθούν στην παραγωγή δικού τους λόγου σε επεξεργαστή κειμένου και να περάσουν από την ανάγνωση και την πρόσληψη στη γραφή και τη δημιουργία.

5. Απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή

  • Ηλεκτρονικοί  υπολογιστές

  • Μηχανή αναζήτησης Google (www.google.gr)

  • Χρήση εργαστηρίου πληροφορικής

  • Δυνατότητα  πρόσβασης  στο  διαδίκτυο

  • Δικτυακές  βιβλιοθήκες, εγκυκλοπαίδειες  του  διαδικτύου

  • σχολικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή (www.dschool.edu.gr)

  • Βιντεοπροβολέας

  • Ηχεία

  • Υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ( e-mail)

  • Ιστότοπος Youtube (www.youtube.gr)

  • Ιστότοπος της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα (http://www.greek-language.gr/greekLang/index.htm )

  • Αίθουσα με διάταξη θρανίων που ευνοεί την ομαδοσυνεργατική μάθηση

Διαβάστε περισσότερα: Σενάριο στην παραλογή "Του γιοφυριού της Άρτας"

 

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΗΝΟΧΩΡΙΟΥ

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2014-2015

 

ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

 

ΤΙΤΛΟΣ: ?ΤΟΥ ΓΙΟΦΥΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ?

 

ΤΑΞΗ: Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΡΩΤΟ (ΚΟΙΝΟ)

 

Η Ενότητα που θα διδαχθείτε αναφέρεται σε ένα πέτρινο γεφύρι.

 

?    Εσείς έχετε δει ή επισκεφθεί παραδοσιακά πέτρινα γεφύρια;

 

?    Σε ποιο μέρος;

 

?    Γνωρίζετε δημοτικά τραγούδια που πραγματεύονται το συγκεκριμένο θέμα;

 

  1. Αφού επισκεφτείτε την ιστοσελίδα:

 

http://www.tovoion.com/ να αναζητήσετε το αφιέρωμα με τίτλο:?Τα πέτρινα τοξωτά γεφύρια της Ελλάδας? και αφού το μελετήσετε να απαντήσετε σε ένα google docs έγγραφο στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

?    Ποιο ήταν το κύριο δομικό υλικό κατασκευής των γεφυριών στην προβιομηχανική Ελλάδα;

 

?    Ποιοι οι λόγοι κατασκευής των γεφυριών;

 

?    Γνωρίζετε προλήψεις που είχαν δημιουργηθεί για τα γεφύρια αυτά;

 

?    Πώς γινόταν η επιλογή της θέσης του ;

 

?    Σε ποιες περιοχές της Ελλάδας βρίσκουμε πέτρινα γεφύρια;

 

?    Ποια είναι η σημερινή τους κατάσταση;

 

Εναλλακτικά μπορείτε να μελετήσετε και το αφιέρωμα στα πέτρινα γεφύρια της εφημερίδας ?Καθημερινή?:http://wwk.kathimerini.gr/kath/7days/2000/02/13022000.pdf

 

  1. Χρησιμοποιώντας τη μηχανή αναζήτησης google images να συγκεντρώσετε εικόνες  πέτρινων γεφυριών από διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Να τις αποθηκεύσετε σε έναν φάκελο στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας, δίνοντας όνομα στα αρχεία σας και στη συνέχεια χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα powerpoint να κάνετε παρουσίαση της δουλειάς σας.
  2. Η ένωση των κομματιών ενός παζλ είναι κάτι περισσότερο από τη δημιουργία μιας εικόνας και από ένα χόμπι.  Τι θα λεγες, λοιπόν, να φτιάξεις το δικό σου παζλ με θέμα το γιοφύρι της Άρτας; Πηγαίνετε στη διεύθυνση και προσπαθήστε να ενώσετε τα κομμάτια του παζλ που βρίσκονται στην ανάρτηση με τίτλο ? Το γιοφύρι της Άρτας σε παζλ?  (Μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα στην 2η & 3η δραστηριότητα)

 

Διαβάστε περισσότερα: Φύλλα εργασίας στην παραλογή "Του γιοφυριού της Άρτας"

Του γιοφυριού της Άρτας

Ερώτηση 1η:

Ποιο είναι το θέμα του τραγουδιού;

Απάντηση:

   Το συγκεκριμένο δημοτικό τραγούδι, αναφέρεται στην κατασκευή ενός πολύ γνωστού αλλά και σημαντικού, για τον ελληνικό πολιτισμό, έργου. Διαβάζοντας το, βλέπουμε ότι οι άνθρωποι εκείνης της εποχής πίστευαν πολύ στις προκαταλήψεις που επικρατούσαν τότε. Στο συγκεκριμένο δημοτικό τραγούδι γίνεται λόγος για την ασφαλή θεμελίωση των μεγάλων έργων που επρόκειτο να χτιστούν. Σύμφωνα με το θρύλο, την εποχή που οι τεχνίτες αποφάσισαν να χτίσουν αυτό το τόσο σπουδαίο έργο, προσπέρασαν το ενδεχόμενο ότι το γεφύρι δε θα στέριωνε εάν δεν έκαναν μία θυσία κι έτσι, αν και το πρωί το χτίζανε το βράδυ γκρεμιζόταν, μέχρι που ένα πουλί είπε στον πρωτομάστορα ότι εάν ήθελαν να στεριώσει το γεφύρι, θα έπρεπε να θυσιάσουν τη γυναίκα του. Ο πρωτομάστορας, χωρίς να είναι σίγουρος γι' αυτό δέχτηκε, όμως μετά ήταν αργά.

Διαβάστε περισσότερα: Εργασία της μαθήτριας Ερασμίας Λώλου στη Λογοτεχνία-Γ΄Γυμνασίου