u039Du0395u039F.jpg

School Image

16

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


ΕΝΟΤΗΤΑ 4η: ΕΝΩΜΕΝΗ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ



ΑΚΡΟΣΤΙΧΙΔΕΣ ΣΥΝΩΝΥΜΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΘΕΤΩΝ 

1) της μαθήτριας Βοτσαίτη Αντιγόνης


Δ - - - - - - -           =  διάλυση

Ε - - - - - - - - -       =  αληθινός

Σ - - - - - - - - - -     =  σκέψη

Μ - - - - - -             =  διαιρώ

Ο - - - - - -             =  ένωση

Σ - - - - - - - -         =  ομάδα


2) του μαθητή Καραπαπά Χρήστου


Δ - - - - - - -           = μεγαλώνω

Ρ - - - -                 = ψάχνω

Α - - - - - - - - -       = επεξεργάζομαι

Σ - - - - - - - - - - -   = σκέφτομαι

Ε - - - - - - - - - - -   = νοιάζομαι


3) της μαθήτριας Δανιήλ Λαμπρινής


Σ - - - - - - -            = υπολογίσιμος

Υ - - - - - - - - - - -    = καρτερικός

Ν - - - - - -              # παράνομος

Ε - - - -                  = σύνδεσμος

Ρ - - - - - - - - - - - -  = επαναστατικός

Γ - - - - - -              # άγονος

Α - - - - - - -            # όμοιος

Σ - - - - - - -            = ομοφωνία

Ι - - - - - - - -          # δημόσιος

Α - - - -                  = ανεκτικότητα

 

 ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΔΟΙΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

 

Ενδοιαστικές (ή διστακτικές) ονομάζονται οι δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις που εκφράζουν κάποιον ενδοιασμό (=δισταγμό), ανησυχία ή φόβο για κάποιο δυσάρεστο ενδεχόμενο ή ανεπιθύμητο ή φόβο μήπως δε γίνει το επιθυμητό,

 

π.χ. Φοβάμαι μήπως αργήσουμε.

 

Εισάγονται με: τους διστακτικούς συνδέσμους μήπως και μη(ν), μόνους τους ή μαζί με κάποιο μόριο: να μη(ν), μη δε(ν), μήπως δε(ν)

 

εξαρτώνται από

ρήματα που σημαίνουν:

συντακτικός ρόλος

φοβάμαι, ανησυχώ, φυλάγομαι,

υποπτεύομαι, προσέχω, τρέμω,

τρομάζω


αντικείμενο σε

προσωπικά ρήματα

και περιφράσεις

περιφράσεις όπως:

έχω ανησυχία, έχω (το) φόβο,

έχω (την) υποψία,

παίρνω τα μέτρα μου

 

απρόσωπα ρήματα ή εκφράσεις

με συγγενική σημασία:

(με) ανησυχεί, με τρομάζει

με φοβίζει απρόσωπες


υποκείμενο σε

απρόσωπα ρήματα και

εκφράσεις

ουσιαστικά όπως:

φόβος, ανησυχία, αγωνία,

υποψία, τρόμος,

 

    αντωνυμίες δεικτικές ή αόριστες

ουδετέρου γένους, όπως:

αυτό, εκείνο, κάτι, ένα

επεξήγηση σε

ουσιαστικά και

αντωνυμίες

έχουν άρνηση δε(ν)

 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

1)Στις παρακάτω περιόδους   να  βρείτε τις    ενδοιαστικές προτάσεις και να προσδιορίσετε το συντακτικό τους   ρόλο.

 

  1. Φοβάμαι μήπως αρρωστήσω

  2. Πρόσεξε μη σε κλέψουν .

  3. Κάθε φορά στις εξετάσεις έχω αυτή την αγωνία , μήπως δεν πετύχω.

  4. Τούτο τον τρόμαζε , μήπως δεν τα καταφέρει .

  5. Ανησυχούσε μήπως χάσει τα χρήματά του.

 

2)Να βρείτε τις ειδικές, βουλητικές και ενδοιαστικές προτάσεις και να προσδιορίσετε το συντακτικό τους ρόλο

 

1.     Υποθέτω ότι θα έρθει σε μια ώρα.

 

2.    Ήθελε να του πάω το φαγητό στο κρεβάτι.

 

3.    Φοβάμαι μήπως δεν έρθει το βράδυ στην παράσταση.

 

4.    Διαδίδεται ότι η διευθύντρια του σχολείου παραιτήθηκε.

 

5.    Είναι φανερό ότι δε σε συμπαθεί.

 

6.    Αυτό ακριβώς σκέφτεται συνέχεια, μήπως δεν τον συμπαθούν οι φίλοι του.

 

7.    Δυστυχώς πρέπει να φύγεις.

 

8.    Του ανακοίνωσαν ότι από αύριο θα λειτουργεί κανονικά το τηλέφωνο.

 

9.    Ζούσε πάντα με τον ίδιο φόβο, μήπως καταλάβουν την πραγματική ταυτότητά του.

 

10.Είναι απαραίτητο να καθαρίζεις τακτικά το δωμάτιό σου

 

3)Να συμπληρώσετε  τις παρακάτω  φράσεις με τις κατάλληλες ονοματικές προτάσεις (ειδικές ,βουλητικές , ενδοιαστικές ) και να προσδιορίσετε το συντακτικό τους ρόλο.

 

  1. Παραπονιέταισυνεχώς ????????????????????????.........

 

  1. Είναι ανάγκη ????????????????????????????....

 

  1. Ένα μόνο φοβάται ????????????????????.................................

 

  1. Είναι γνωστό ?????????????????????????????..

 

  1. Είχε σκοπό ??????????????????????????????

 

 

Λεξιλόγιο

 

Πολυσημία της λέξης

 

? Πολυσημία ονομάζεται το φαινόμενο κατά το οποίο η ίδια λέξη έχει δύο ή περισσότερες σημασίες, που όμως έχουν εμφανή σημασιολογική σχέση μεταξύ τους, έτσι ώστε το ένα νόημα να μπορεί να θεωρηθεί επέκταση του άλλου,

 

π.χ. η λέξη φύλλο έχει τις εξής σημασίες: ? φύλλο δέντρου

 

? φύλλο χαρτιού

 

? φύλλο τράπουλας

 

? φύλλο πίτας

 

? φύλλο ντουλάπας κ.λπ.

 

ΑΣΚΗΣΗ

 

1)Να βρείτε κι άλλες σημασίες των παρακάτω υπογραμμισμένων λέξεων.

 

  • ρίζα του δέντρου

  • πηγή νερού

  • κλειδί του σπιτιού

  • τροφή σκύλου

 

 

 

Να εντοπίσετε και να αναγνωρίσετε στις παρακάτω περιόδους τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις

 

Να εντοπίσετε και να αναγνωρίσετε στις παρακάτω περιόδους τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις

Quiz

  
 

 

 

 

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 2Η

Α. Ονοματικές προτάσεις

α. Ειδικές προτάσεις

1) Στα παρακάτω παραδείγματα ν? αναγνωριστούν οι ειδικές προτάσεις σύμφωνα με το παράδειγμα.
π.χ. Πίστευε πάντα | πως θα ήταν ο νικητής.
Ρήμα εξάρτησης : πίστευε

Σύνδεσμος :  πως

Συντακτική θέση : αντικείμενο στο ρήμα πίστευε

1. Μου φάνηκε πως έβλεπα τ? αθάνατο νερό.
2. Τρέμει στην ιδέα πως δε θα πετύχει στις εξετάσεις.
3. Μ ία μέρα της ήρθε η είδηση, πως ο άνδρας της πέθανε στις θάλασσες της Κίνας.
4. Ήξερε από πριν ότι ο αγώνας θα ?ταν πολύ δύσκολος.
5. Φαίνεται πως όλες οι προσπάθειες απέτυχαν.
6. Του θύμισε τη συμφωνία τους, ότι πρέπει να ενημερώνει ο ένας τον άλλον.
7. Ότι η γη περιστρέφεται γύρω από τον ήλιο δεν αμφισβητείται πια.
8. Έβαλε με το νου του πως κάποιοι περαστικοί θα κάθισαν για λίγο εκεί και θα τα ξέχασαν.
9. Υπολογίζεται πως το έργο θα κάνει τρεις μήνες να τελειώσει.
10. Ένα μονάχα με σκάζει, που εσύ δεν μπορείς να δεις τη θάλασσα.
11. Το λάθος του ήταν ότι δε με πίστεψε.
12. Δεν πιστεύω να λησμόνησα ένα από τα στιχάκια της.
13. Είναι αλήθεια ότι θα σπουδάσεις στο εξωτερικό;
14. Δε βλέπεις τον πατέρα σου που ύπνος δεν τον πιάνει;

Διαβάστε περισσότερα: Δευτερεύουσες ειδικές προτάσεις - Φύλλο εργασίας

ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΒΟΥΛΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

 

εισάγονται με: το μόριο να (είτε μόνο του είτε μαζί με άλλες λέξεις,

όπως: χωρίς να, από το να, αντί να)

 

εξαρτώνται από

ρήματα που σημαίνουν:

συντακτικός ρόλος

θέλω, μπορώ, αναγκάζομαι,

ζητώ, οφείλω, εμποδίζω,

  απαγορεύω, επιτρέπω


αντικείμενο σε

προσωπικά ρήματα

και περιφράσεις

  περιφράσεις όπως:

έχω ανάγκη, έχω διάθεση,

είμαι έτοιμος, έχω καιρό,

έχω σκοπό

 

απρόσωπα ρήματα με

παρόμοια σημασία:

πρέπει, μπορεί, χρειάζεται,

 απαγορεύεται, επιτρέπεται


                    υποκείμενο σε

απρόσωπα ρήματα και

απρόσωπες εκφράσεις

  απρόσωπες εκφράσεις με

συγγενική σημασία:

είναι δυνατό, είναι ανάγκη,

 

είναι ντροπή, είναι καλύτερα,

είναι ώρα, είναι καιρός

ουσιαστικά όπως:

ανάγκη, σκοπός, θέληση, διάθεση

επεξήγηση σε

ουσιαστικά και

αντωνυμίες

 αντωνυμίες δεικτικές ή αόριστες

ουδετέρου γένους, όπως:

αυτό, εκείνο, κάτι, ένα

έχουν άρνηση μη(ν)

 

 

1)Να βρείτε τις βουλητικές προτάσεις και να προσδιορίσετε το συντακτικό τους ρόλο:

? Προσπαθεί να μάθει πολλές ξένες γλώσσες, γιατί θέλει να γίνει μεταφραστής.

? Πολλές φορές επιχείρησα να έρθω σε επαφή μαζί του, αλλά δεν κατάφερα να τον βρω.

? Έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον να μάθει τη γλώσσα μας.

? Είναι ικανός να κάνει τα πάντα.

? Η βασική του επιδίωξη ήταν να δημιουργήσει μια ισχυρή επιχείρηση, όμως ήτανανίκανος να αναλάβει τόσες ευθύνες.

? Ενώ έχει τη θέληση να προχωρήσει,

Διαβάστε περισσότερα: Δευτερεύουσες Βουλητικές προτάσεις: Υλικό και ασκήσεις