u039Du0395u039F.jpg

School Image

16

 

Τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2020 οι μαθητές του Γυμνασίου Ευηνοχωρίου παρακολούθησαν στο Δημοτικό Κινηματογράφο «Άνεσις» την Ημερίδα «Διαδίκτυο, ο κολλητός ψηφιακός Φίλος και Εχθρός» που διοργάνωσε το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας ΠΕ Αιτ/νίας «ΟΔΥΣΣΕΑΣ» - ΟΚΑΝΑ, σε συνεργασία με το Δήμο Αγρινίου, τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτ/νίας (Τμήμα Σχολικών Δραστηριοτήτων) .

 Εισηγητής ήταν το Στέλεχος της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος κ. Χαράλαμπος  Καρράς.

Τα θέματα που συζητήθηκαν αφορούσαν:

ü  στην αποστολή της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος,

ü  στις απειλές μέσω διαδικτύου &  τους τρόπους προστασίας,

ü  στο φαινόμενο του Διαδικτυακού Εκφοβισμού,

ü  στην πρόληψη & αντιμετώπιση των κινδύνων από τη χρήση των νέων τεχνολογιών

Αποστολή της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος είναι η πρόληψη και καταστολή εγκλημάτων ή αντικοινωνικών συμπεριφορών που διαπράττονται μέσω της ηλεκτρονικής οδού.

Ο κ. Καρράς στην ομιλία του τόνισε ότι στο Διαδίκτυο δεν είμαστε ανώνυμοι  και  ότι σε οποιουδήποτε είδους ηλεκτρονική επικοινωνία, τα ηλεκτρονικά «αποτυπώματα» των χρηστών παραμένουν, ακόμα κι αν οι τελευταίοι νομίζουν ότι τα έσβησαν. Ενημέρωσε ,επίσης ,τους μαθητές για το Grooming (διαδικτυακή αποπλάνηση ανηλίκων) καθώς και για το Sexting(ανταλλαγή φωτογραφιών και μηνυμάτων με κυρίως σεξουαλικό περιεχόμενο χρησιμοποιώντας κινητό τηλέφωνο ή άλλες ηλεκτρονικές συσκευές). Οι μαθητές θα πρέπει να τηρούν το χρυσό κανόνα «SayNo” δηλαδή να μην μιλάνε με αγνώστους.

 Αναφέρθηκε ακόμη στις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στο  Bullyingκαι στο Cyberbullying,το οποίο  είναι ανώνυμο, πραγματοποιείται μέσω διαδικτύου 24 ώρες το 24ωρο, χωρίς αναστολές και ακολουθεί το θύμα και στο σπίτι του.

 Η νέα γενιά θα πρέπει να μάθει  να σέβεται  τη διαφορετικότητα του άλλου.

Ενημέρωσε, επίσης, τη μαθητιώσα νεολαία αφενός  για τα διαδικτυακά παιχνίδια και τα socialmedia λέγοντας ότι χρειάζονται φίλτρα στη διαδικτυακή μας ζωή και αφετέρου για τον εθισμό στο διαδίκτυο, που θεωρείται η πιο ύπουλη ασθένεια.

Απευθυνόμενος στους μαθητές τους παρότρυνε, όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα, να μην φοβούνται να μιλήσουν σε ενήλικα που εμπιστεύονται και να ζητήσουν βοήθεια.

Στο τέλος της ημερίδας απαντήθηκαν ερωτήματα που τέθηκαν από τους μαθητές.

  Το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν έναν παράδεισο επικοινωνίας, ενημέρωσης, διασκέδασης και ψυχαγωγίας, αρκεί  να  γνωρίζουμε να τα χρησιμοποιούμε σωστά.

 

Πρόσκληση                                          Σ Υ Ν Δ Ι Ο Ρ Γ Α Ν Ω Σ Η

σε ημερίδα                 Εισαγγελία Πρωτοδικών         Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων

                                                 Αγρινίου                         & Κοινωνικής Αρωγής Αγρινίου

                                  

                                     Δ/νση Πρωτοβάθμιας                 Δ/νση Δευτεροβάθμιας

                            Εκπαίδευσης Αιτ/νίας                    Εκπαίδευσης Αιτ/νίας

 

Σας προσκαλούν στην ημερίδα με θέμα:

«ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ:

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΠΟΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ ΑΝΟΜΙΑΣ»

Στις 18 Νοεμβρίου 2018, ημέρα Κυριακή και ώρα 11:00΄π.μ. στο Μουσικό Σχολείο Αγρινίου

                                                      Π Ρ Ο Γ Ρ Α Μ Μ Α

 

11:00΄- 11:15΄ Χαιρετισμοί

                             Γεώργιος Πέτρος, Εισαγγελέας Πρωτοδικών Αγρινίου

                             Ευτυχία Μανιάκη, Προϊσταμένη Υπηρεσίας Επιμελητών Ανηλίκων &

                                                                 Κοινωνικής Αρωγής Αγρινίου

                             Χρήστος Καζαντζής, Δ/ντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της      

                                                                 Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας

                             Χρήστος Κολοβός, Δ/ντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

11:15΄- 11:30΄ ΟμιλίαΞένης Δημητρίου-Βασιλοπούλου, Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου

                           «Ο ρόλος του Εισαγγελέα στην πρόληψη σε όλες τις βαθμίδες της ιεραρχίας»

11:30΄- 11:45΄ ΟμιλίαDr Αθανασίας Δημητρίου, Ψυχολόγος – Διδάκτωρ Ιατρικής

                       Σχολής Παν/μίου Ιωαννίνων, Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου

                       Πρόληψης ΠΕ Αιτ/νίας «ΟΔΥΣΣΕΑΣ-ΟΚΑΝΑ»

                     «Λιλιπούτειοι & Έφηβοι ‘θύτες’… με θύμα τη Νεανική Παραβατικότητα»

                     ΣΧΟΛΙΚΑ PROJECTS: ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ ΚΑΛΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

11:45΄- 12:00΄ Ομιλία Βασιλικής Δανέλλη – Μυλωνά, Πρόεδρος ΔΣ Ι.Ο.ΑΣ. "Πάνος

                             Μυλωνάς"                            

                             Οδική Ασφάλεια: θέμα παιδείας και πολιτισμού.

                         Η προσέγγιση του Ι.Ο.ΑΣ. "Πάνος Μυλωνάς" στην επιμόρφωση των νέων.

12:00΄- 12:30΄ Προβολή project μαθητών της ΠρωτοβάθμιαςΕκπαίδευσης &

                            απονομή ευφήμου μνείας από τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αγρινίου 12:30΄- 13:΄00΄Προβολή project μαθητών της ΔευτεροβάθμιαςΕκπαίδευσης &

                            απονομή ευφήμου μνείας από τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αγρινίου

Χορωδία ορχήστρα του Μουσικού Σχολείου.

Σ Υ  Μ Μ  Ε Τ Ο Χ Η

ΣΧΟΛΕΙΑ Α΄/ΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

1. Σχολείο: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΠΑΡΤΟΥ

Project: ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ – ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ

2.ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΥΒΙΩΝ

Project: ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

3.5ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΡΙΝΙΟΥ

Project:Μ΄ ΑΡΕΣΕΙ ΝΑΠΑΡΑΤΗΡΩ, ΝΑ ΣΥΖΗΤΩ, ΝΑ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΑΙ, ΝΑ ΠΑΙΖΩ, ΝΑ ΓΕΛΩ, ΝΑ ΤΡΕΧΩ ΚΑΙ ΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΩ ΚΙ ΕΤΣΙ…..ΜΑΘΑΙΝΩ, ΜΕΓΑΛΩΝΩ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΤΑΚΤΩ

4.17ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΡΙΝΙΟΥ

Project:, ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ, ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΝΤΑΣ ΕΝΕΡΓΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ

5.3ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ

Project: ΜΥΘΙΚΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΤΕΡΑΤΑ, ΜΕ ΧΑΛΙ ΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΗ, ΠΑΙΖΩ ΚΑΙ ΝΟΙΩΘΩ

6. 6ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ

Project: ΥΠΑΡΧΟΥΜΕ ΜΑΖΙ- Μέσα από τη Φιλαναγνωσία)

7. ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΑΡΧΟΝΤΟΧΩΡΙΟΥ

Project: ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΕ ΡΟΛΟ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

ΣΧΟΛΕΙΑ Β΄/ΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

                

                   1.Σχολείο:1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓΡΙΝΙΟΥ (ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ)

                 Project:ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

  

                 2. Σχολείο:ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΗΝΟΧΩΡΙΟΥ

                    Project: ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΚΛΕΙΣΟΥΡΑΣ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ          

                     (ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ & ΙΣΤΟΡΙΚΗ  ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ - ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ- ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ & ΓΕΩΛΟΓΙΚΗ)

                      

                 3. Σχολείο:ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΓΑΒΑΛΟΥΣ

                     Project:ECOMOBILIY- ΈΧΟΥΜΕ ΚΑΝΕΙ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ «ΠΟΔΗΛΑΤΟ»

                  

                 4. Σχολείο:ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ

                     Project:ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧ. ΕΤΟΣ 2017-2018

                  

5. Σχολείο:ΓΕΛ ΚΑΤΟΥΝΑΣ

                     Project: ΒΙΑ ΣΤΑ ΓΗΠΕΔΑ- Η ΑΓΝΟΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΒΙΑΣ

                                 ΣΤΑ ΓΗΠΕΔΑ

Ι.Ο.ΑΣ. "Πάνος Μυλωνάς"

Kαθόλη τη διάρκεια της ημερίδας, στο προαύλιο του Μουσικού σχολείου θα υπάρχει η Κινητή Μονάδα Οδικής Ασφάλειας του Ι.Ο.ΑΣ. για ενημέρωση των μαθητών με βιωματικό τρόπο, με τη χρήση προσομοιωτών και εξειδικευμένου προσωπικού.

ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΔΩΜΑΤΙΟΥ         ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΦΟΥΛΙΔΗΣ ΗΛΙΑΣ, ΠΕ79

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

ü  R.SHCHEDRIN “ Humoresque”

ü  PIAZZOLA “Oblivion”

ΒΙΟΛΟΝΤΣΕΛΟ: Γαλάνη Κερασία, Γκουρνέλου Μελίνα- ΒΙΟΛΙ: Λιάγκα Ειρήνη, Μπιτσώρη Νίκη, Τσαρούχη Άρτεμις- ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΚΡΟΥΣΤΑ: Λιακοπούλου Παρασκευή- ΦΛΑΟΥΤΟ: Αλεξοπούλου Κυριακή, Τσούλου Κασσιανή- ΠΙΑΝΟ:Αγγελόπουλος Σπυρίδων, Τραγουδάρα Αναστασία

ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΠΝΕΥΣΤΩΝ (ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΑ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΤΣΙΑΝΤΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΠΕ79

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

ü  Τhe Last of Mohicans , Trevor Jones

ü  Games of Thones, RaminDjawadi

ü  Πειρατές της Καραϊβικής, ΗansZimmer

ü  Melodius Music

ΣΑΞΟΦΩΝΟ: ΖοχιόςΚων, ΚαπρέτσοςΙωάν, ΚοντονάσιουΣπυρ, ΝτάλλαςΙωάν, Παπαζήση Μ, ΠαπαθανασίουΒασ, Τσιμόπουλος Νικ, ΓουβαλάρηςΜιχ, Ντούλια Κων

ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΚΡΟΥΣΤΑ: Γαλαζούλα Ιωάν, Δεληγιάννης Παν, Δρόσος Κων, Κατσιπάνος Βας ΤΡΟΜΠΕΤΑ: ΚατσακιώρηςΓεώρ, Θεοδώρου Βασ, Συσσοβίτης Παν, ΤσιάνταΕλευΘ, ΤσιλιμέκηΕυδ, ΦρόσηΠερσ, ΦούκαςΧριστ ΦΛΑΟΥΤΟ:Παπαθανασίου Ελ, Κασσάρα Αν, ΜπραζιώτηΙω, Σιάσου Βασ, ΓουβαλάρηΣτ, Κολύδα Ησ, Αλεξοπούλου Κυρ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ: ΧαϊδήΜελπ ΛΑΟΥΤΟ: Βασιλείου Δημ ΚΛΑΡΙΝΕΤΟ: Χασιώτη Αλεξ, Κωνσταντινίδης Νικ, ΑραπογιάννηςΚων, ΓαλαγάλαςΚων ΚΙΘΑΡΑ:Μπραζιώτη Ζ ΚΛΑΡΙΝΟ: Κουτσουπιάς Απ

 

Συγγραφείς:

Παρασκευή Μπάρλα (εισαγωγή)

Ελένη ? Μαρίνα Βοτσαΐτη

Ελένη Δανιήλ

Αδαμαντία Θεοδώρου

Ανδρέας Λάτσι

Ιωάννης Καζανάς

Ναηλέ Καπάι

Θεώνη Κολοζάκη

Μαρία Κουτσιούμπα

Αναστασία Μασίνα

Γεράσιμος Μαστραπάς

Κυριακή Μαυραγάνη

Σπυριδούλα Μοσχοπούλου

Σχολείο: Γυμνάσιο Ευηνοχωρίου

Διεύθυνση :  Ευηνοχώρι

Τηλέφωνο σχολείου: 2631039357

e-mail σχολείου: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Είδος εργασίας: Δημιουργική έκφραση

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Πρόκειται για οπτικοποίηση του ποιήματος του Κωστή Παλαμά « Η λίμνη του Μεσολογγίου». Οι μαθητές αποδίδουν εικαστικά την κάθε στροφή με παράθεση στίχων.

ΛΕΞΕΙΣ ? ΚΛΕΙΔΙΑ:  Μεσολόγγι, λίμνη, οπτικοποίηση

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και πιο συγκεκριμένα στη θεματική ενότητα « Ο άνθρωπος και η φύση, Πόλη ? Ύπαιθρος» διδάχτηκε στους μαθητές το ποίημα του Κωστή Παλαμά « Η λίμνη του Μεσολογγίου». Κατά την ερμηνευτική προσέγγιση οι μαθητές επεσήμαναν τις ευεργετικές επιδράσεις που έχει στον ποιητή η επαφή του με τη λίμνη. Ένιωσαν το στένο δέσιμο του ποιητή με αυτή. Κατανόησαν επίσης, ότι ο άνθρωπος αν θέλει να την αντικρίζει σαν φίλο, σύντροφο, συνεργάτη, βοηθό, οφείλει να τη σεβαστεί και να αντιληφθεί την καταλυτική σημασία της για τη δική του πρόοδο και ευτυχία.

Η Παλαμική ποίηση μας βοηθάει να αντιληφθούμε ότι η φύση είναι η μητέρα ? τροφός που θα μας παρέχει αφειδώλευτα και πλουσιοπάροχα όλα τα αγαθά της, εφόσον τη σεβόμαστε και την αγαπάμε. Οφείλουμε, επομένως, να παύσουμε να την εκμεταλλευόμαστε , να τη μολύνουμε και να τη ρυπαίνουμε, γιατί μολύνοντάς την βλάπτουμε τον ίδιο μας τον εαυτό και περιορίζουμε τις προοπτικές επιβίωσής μας..

Tο τοπίο «βιώνεται» από τον Κωστή Παλαμά ως τόπος και τρόπος ζωής. Σ? αυτό ενοφθαλμίζονται ευαισθησίες, εμπειρίες, ελπίδες, απογοητεύσεις, απαισιοδοξίες, πίκρες.

Η οπτικοποίηση του ποιήματος ήταν μια δραστηριότητα που ανατέθηκε στους μαθητές με στόχο να συνειδητοποιήσουν τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον.Θέλαμε να καλλιεργήσουμε στους μαθητές μας αξίες  όπως ο σεβασμός, η αγάπη, η φροντίδα για το περιβάλλον. Να τους ευαισθητοποιήσουμε σε θέματα που αφορούν στις ανθρώπινες αξίες με στόχο να αναλάβουν πρωτοβουλίες στο μέλλον που θα υπαγορεύονται από το σεβασμό τους στις αξίες αυτές και στο περιβάλλον.

Ακολουθεί η οπτικοποίηση του ποιήματος.

 

Σα' σε βλέπω πάντα να 'σαι
Δίχως κύμ' αγριωπό,
Να γελάς και να κοιμάσαι,
Λίμνη, σ' αγαπώ

 

Με το γλήγορο πρυάρι,
Νύχτα, δειλινό, πρωί,
Μέσ' 'ς τη γαλανή σου χάρι
Νοιώθω μόνο τη ζωή.

Μέσ' 'ς το ζωντανό σου αγέρι
Πώχει αρμύρας ευωδιά
Νοιώθω μόνο 'σαν ξεφτέρι
Μέσ' 'ς τα στήθια την καρδιά

Πριν βραδυάσ' είμ' εδώ πέρα,
Είμαι, ο ήλιος πριν να βγη,
«Έχε 'γειά» να 'πω 'ς τη 'μέρα,
«Καλώς ήρθες» 'ς την αυγή.

 

Τι χαρά, τι καλωσύνη,
Όταν η αυγή χυθή,
Όταν η ήμερα σβύνη,
Όταν η νυχτιά απλωθή'

Όταν το βαρύ σταλίκι
Μέσ' 'ς τα χέρια μου κρατώ,
Κι' απ' τα ρήχη κι' απ' τα φύκη
Περνώ σπρώχνοντας μ' αυτό,

 

Κ' έναν ήχο εκείνο βγάνη,
Ένα γέλοιο απ' τα νερά,
Που φλογέρα δεν το φτάνει
Και πουλί δεν το περά.

 

Μοναχά για σένα έχω
Προκοπή θαλασσινή,
Ούτε θέλω αλλού να τρέχω
Με βαρκούλα, με πανί.

 

Η ψυχή μου αναγαλλιάζει
Ντροπαλή 'ς τα ντροπαλά,
Όσω φεύγει και τρομάζει
Τα πελάγη τα τρελλά.

 

Δίνει λύπες και φαρμάκια,
Κ' είν' η θάλασσα κακιά,
Συ ποτέ δεν έχεις κάκια
Κ' είσαι πάντοτε γλυκειά.

Σα' σε βλέπω πάντα να 'σαι
Δίχως κύμ' αγριωπό,
Να γελάς και να κοιμάσαι,
Λίμνη, σ' αγαπώ!

Όνομα συγγραφέα: Σοφία Τριανταφυλλίδη, Α΄ τάξη

 

Σχολείο: Γυμνάσιο Ευηνοχωρίου

 

Διεύθυνση :  Ευηνοχώρι

 

Τηλέφωνο σχολείου: 2631039357

 

e-mail σχολείου: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Είδος εργασίας: Δοκίμιο

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η Λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου με τη φωτεινή της διαύγεια, με το χάδι των δροσερών μαϊστραλιών της, με την ηρεμία της και τη γαλήνη αποτελεί το πιο εκλεκτό στοιχείο της ομορφιάς του μεσολογγίτικου χώρου. Η λιμνοθάλασσα αυτή γοήτεψε και τον Κωστή Παλαμά.

Η αγάπη του και το δέσιμό του με το φυσικό αυτό στοιχείο επιχειρείται  να παρουσιαστεί στην παρούσα   εργασία . Συγχρόνως γίνεται αναφορά  και  στην εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η λιμνοθάλασσα καθώς και στους κινδύνους που την απειλούν.

ΛΕΞΕΙΣ ? ΚΛΕΙΔΙΑ: Λιμνοθάλασσα, έμπνευση , δημιουργία, μόλυνση , υγρότοπος

 

Είμαι ένα μικρό χωριατόπουλο που με τόσα φτωχά προσόντα που διαθέτω, προσφέρθηκα να γράψω γι? αυτήν... Για μια γαλαζοφορεμένη, με χρυσά κοσμήματα στολισμένη και με το φως του ήλιου λουσμένη, μια Μεσολογγίτισσα λεβέντισσα. Σα βράχος στάθηκε στο πέρασμα των χρόνων, δεν λύγισε ποτέ σηκώνοντας το βάρος των χιλιάδων σκλαβιών, αφού πολλοί τη ζήλευαν, την ερωτεύτηκαν, μαγεύτηκαν από την κόμη της και προσπάθησαν να την κατακτήσουν. Ο Παλαμάς όμως την είδε διαφορετικά. Η μεγάλη λιμνοθάλασσα ήταν η παρηγοριά του στις δύσκολες στιγμές της ζωής του, ο παιδικός και εφηβικός του έρωτας, η γυναίκα της ένδοξης και γενναίας ζωής του.

 Ο Παλαμάς γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13 Ιανουαρίου του έτους 1859 από γονείς που κατάγονταν από το Μεσολόγγι. Η οικογένεια του πατέρα του ήταν οικογένεια λογίων, με πνευματική και θρησκευτική δραστηριότητα.

   Όταν ο ποιητής ήταν 6 ετών έχασε και τους δυο γονείς του σε διάστημα σαράντα ημερών. Στενοί συγγενείς ανέλαβαν τότε τα τρία παιδιά της οικογένειας.Εκείνον τον ανέλαβε ο θείος του Δημήτριος Παλαμάς που κατοικούσε στο Μεσολόγγι. Εκεί ο μικρός Παλαμάς έζησε επτά ολόκληρα χρόνια, όμως δεν ξέχασε ποτέ τους αδικοχαμένους γονείς του. Τους είχε κλειδώσει στο πιο εύθραυστο συρτάρι της καρδιάς του και όποτε του φώναζαν και κάτι του ψιθύριζαν στ? αυτί, εκείνο έσπαζε και τα ματάκια του Κωστή έτρεχαν βρύσες και πολλές φορές καταρράκτες.

   Καθώς τα χρόνια περνούσαν, ο Παλαμάς όλο και δενόταν περισσότερο με τη λιμνοθάλασσα. Καθημερινά την επισκεπτόταν και της ομολογούσε τον καημό του. Της έτρεφε τόσο μεγάλη αγάπη με αποτέλεσμα να μιλά γι? αυτή όπου κι αν βρισκόταν. Εκείνη αγαπούσε τον Κωστή και εκείνος το ίδιο.

 Λίγα  χρόνια αργότερα, ο μικρός άρχισε να γράφει τα πρώτα του ποιήματα.Δεν ήταν όποια και όποια ποιήματα.Έδειχναν ότι είχε πολλές δυνατότητες για να εξελιχθεί σε έναν καταξιωμένο ποιητή. Τα περισσότερα από τα ποιήματά του ήταν αφιερωμένα στη λιμνοθάλασσα με συχνά κομψούς χαρακτηρισμούς. Ο Παλαμάς θεωρούσε το φυσικό αυτό γέννημα ως κάτι το μοναδικό, κάτι που έδινε χαρές στις λύπες του, κάτι που τον ανέβαζε συναισθηματικά όταν ήταν στενοχωρημένος. Τη θεωρούσε ως κάτι παραπάνω από φίλο και γνωστό. Ήταν η δεύτερη γυναίκα του σε όλη τη ζωή του. Στα  ποιήματά του περιγράφει την εξωτερική της εμφάνιση, όπως για παράδειγμα:

Η λίμνη μας, νυφούλα, ήμερη, λαμπρή,

με ρούχα γαλανά·τα ψάρια το προικιό της·

Βραχιόλια ή καλαμωταίς·εμείς γαμπροί·

Κι εσύ η ευτυχία της, το όνειρό της!

Σε αυτή τη στροφή παρομοιάζει τη λιμνοθάλασσα σαν μια γυναίκα όχι απλή, θνητή, αλλά και ως θεά μπορεί και ως Μούσα.

Ορισμένες όμως φορές η λιμνοθάλασσα δεν θεράπευε  τον καημό του Παλαμά όπως φαίνεται στο ποιήμά του «Μια πίκρα». Σε δυο από τις στροφές του εκφράζει τον πόθο ενός παιδιού να έχει γονείς και να μην βρεθεί στην ορφάνια:

Κι εμέ, τρισαλίμονο! Μια πίκρα με πίκραινε,

μια πίκρα μεγάλη,

και δε μου τη γλύκαινες πανώριο ξαγνάντεμα

της πρώτης λαχτάρας μου, καλό μου ακρογιάλι!

 

Ποια τάχα φουρτούνα φουρτούνιαζε μέσα μου

και ποια ανεμοζάλη

που δε μου την κοίμιζες και δεν την ανάπαυες,

πανώριο ξαγνάντεμα κοντά στ? ακρογιάλι;

 

Όμως τα αισθήματά του για εκείνη ήταν τα ίδια με τα αισθήματα για τους γονείς του. Αγαπούσε αυτή τη γυναίκα με τα γαλάζια, μακριά, πυκνά μαλλιά και την ωραία κορμοστασιά, για όλα τα χρόνια της ζωής του , ιδίως τις άνοιξες και τα καλοκαίρια. Το γλυκό αστραφτερό φως της λίμνης επάνω στη βαθυγάλαζη, συνήθως ακύμαντη επιφάνεια τον εξέπληττε και τον γοήτευε. Εκεί γλιστρούσαν γαΐτες με μια φτερούγα λευκό πανί. Εκεί, πάνω σε πάλους χωμένους στα νερά , φάνταζαν ψαροκάλυβα. Ήταν τόσο μικρή όσο μια πέτρα γαλάζια «γαλάζια πέτρα του γιαλού» στο χάρτη κι όμως είχε λαμπρή ιστορία και δόξα.

 Εκτός από τη  λιμνοθάλασσα τον συγκινούσε η ζωή των ψαράδων. Του κινούσε τη συμπάθεια ο αγώνας τους στην ψαρική τέχνη, στο κυνήγι των θαλασσινών πουλιών, στις αλυκές με το λιοπύρι.

Μα είχε πάντα απωθημένη στην καρδιά του τη λιμνοθάλασσα με την αζάρωτη, ροδογάλαζη απλωσιά της και τους αφημένους πάλους, με τα γυροβολίδια των ιβαριών, με τις γαΐτες, τις πελάδες, ρόδινα ή χρυσοπόρφυρα στολίδια όλα, που καθρεφτίζει στη διαφάνειά της ολόκληρο το Ζυγό. Την αγάπησε πάρα πολύ και την τραγούδησε με πάθος:

Σα σε βλέπω πάντα νασαι

δίχως κύμα αγριωπό,

να γελάς και να κοιμάσαι,

Λίμνη σάγαπώ.

 

Με το γρήγορο πρυάρι,

νύχτα, δειλινό, πρωί

μες στη γαλανή σου χάρη

νοιώθη την ζωή...

 

Ο Παλαμάς έζησε ως ενήλικας στην Αθήνα, για την οποία έγραψε και ποιήματα. Εξακολουθούσε όμως να γράφει γαι το Μεσολόγγι μέχρι το θάνατό του. Πέθανε στις 27 Φεβρουαρίου 1943 στην Αθήνα υπό γερμανική Κατοχή. Στην κηδεία του χιλιάδες κόσμου τον συνόδεψαν στην τελευταία του κατοικία, ψάλλοντας τον Εθνικό Ύμνο

 Σήμερα η λιμνοθάλασσα της δόξης έχει γίνει ένας σκουπιδότοπος και έχει χάσει κάθε λάμψη και ζωντάνια της. Η «γαλάζια νυφούλα» έχει καταστραφεί, φημίζεται ωστόσο για το καλό της αυγοτάραχο. Πολλοί κίνδυνοι την απειλούν και κανείς δεν προσπαθεί να τη βοηθήσει.Κι όμως εκείνη ήταν που έδωσε φήμη στους Μεσολογγίτες και τις Μεσολογγίτισσες.

Θα ήθελα, ωστόσο, να επιμείνω στους κινδύνους που απειλούν αυτή την πηγή ζωής και πλούτου. Η αποξήρανσή της με σκοπό τη μετατροπή της σε γεωργική ή οικιστική γη. Αυτό συμβαίνει και με όλους τους υγρότοπους της περιοχής. Παρά τον καθοριστικό ρόλο που έπαιζε διαχρονικά στην περιοχή η λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου δεν ξέφυγε από την κοινή μοίρα των υγροτόπων. Δέχτηκε πολλές ανθρώπινες επεμβάσεις σε εποχές που η ύπαρξη υγροτόπων ισοδυναμούσε με εστίες μόλυνσης και η θεραπεία της ελονοσίας παρέπεμπε στην αποξήρανση ελών, βαλτών και εκτάσεων που συγκέντρωναν νερά μικρού βάθους.

Η καταστροφή της φυσικής βλάστησης σε έναν υγρότοπο και κυρίως της παρόχθιας από εκχερσώσεις ή πυρκαγιές έχει άμεση επίπτωση στην ποσότητα νερού και των φερτών υλικών που καταλήγουν εκεί. Επομένως, καταστρέφοντας την παραλίμνια βλάστηση μειώνεται η δυνατότητα προστασίας από τη διάβρωση και τις πλημμύρες.

Ακόμη η υπεράντληση των μεγάλων ποσοτήτων νερού για την άρδευση των γύρω καλλιεργειών σε συνδυασμό με την παρατεταμένη περίοδο ανομβρίας που διανύουμε, είναι ένας άλλος κίνδυνος.

 Πάντως για την προστασία των υγροτόπων και, γενικότερα, των ευαίσθητων οικοσυστημάτων δεν είναι πάντοτε απαραίτητη η απαγόρευση οποιασδήποτε δραστηριότητας και παρέμβασης. Αντιθέτως, σε πολλές περιπτώσεις προστασία επιτυγχάνεται με την ανθρώπινη παρουσία και την άσκηση ορισμένων, ήπιας μορφής, δραστηριοτήτων.

Εύχομαι όλοι μας μικροί και μεγάλοι να συνειδητοποιήσουμε εγκαίρως τη μεγάλη αξία και σημασία της λιμνοθάλασσας και να την προστατεύσουμε από τους παραπάνω κινδύνους.

Χρειάζεται να γίνουμε όλοι μας οικολόγοι και θα πρότεινα να εισαχθούν στα σχολεία δημοτικά και γυμνάσια περισσότερα μαθήματα  για το περιβάλλον, την ενέργεια, τη χλωρίδα και την πανίδα της χώρας μας.

Ας καταλάβουμε όλοι ότι για να συνεχίσει να υπάρχει η λιμνοθάλασσα δεν χρειάζονται μόνο ευχές. Απαιτούνται και έργα.

 

 

 

Συγγραφείς:

Παρασκευή Μπάρλα (εισαγωγή)

Κωνσταντίνος Βάγιας

Ελένη ? Μαρίνα Βοτσαΐτη

Γεράσιμος Μαστραπάς

Σπυριδούλα Μοσχοπούλου

Δημήτριος Μπαλκούρας

Σοφία Τριανταφυλλίδη

Κωνσταντίνος Φουσέκης

Κωνσταντίνα ? Μαρία Χουλιάρα

                                               

Σχολείο: Γυμνάσιο Ευηνοχωρίου

 

Διεύθυνση :  Ευηνοχώρι

 

Τηλέφωνο σχολείου: 2631039357

 

e-mail σχολείου: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Είδος εργασίας:  Εργαστήρι δημιουργικής γραφής

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Οι μαθητές της Α΄ τάξης του Γυμνασίου εμπνεόμενοι από την ποίηση του Κωστή Παλαμά και συγκεκριμένα από την ποιητική του συλλογή «Οι Καημοί της Λιμνοθάλασσας» δίνουν το δικό τους στίγμα δημιουργικής γραφής.

Δημιουργούν όχι μόνα ποιήματα αλλά και ακροστιχίδα με το όνομα του μεσολογγίτη ποιητή.

ΛΕΞΕΙΣ ? ΚΛΕΙΔΙΑ: δημιουργική γραφή, λιμνοθάλασσα, Μεσολόγγι, πηγή έμπνευσης

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

ΟΡΙΣΜΟΣ: Δημιουργική γραφή (creative writing) : η τέχνη του γράφειν

Η δημιουργική γραφή είναι ένα «παιχνίδι και πειραματισμός με τη συγγραφή»(Καλογεροπούλου 2006: 72-73).

Με άλλα λόγια, η δημιουργική γραφή ανοίγει δρόμο σε μαθητές και μαθήτριες να συνθέσουν τις εμπειρίες ζωής με τις γνώσεις που αποκτούν στην εκπαίδευση: να συνδυάσουν την ατομική εμπειρία της σχολικής αυλής με τις γνώσεις φυσικής ιστορίας και περιβάλλοντος σ? ένα φαντασιακό επίπεδο

 

ΣΤΟΧΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

  • Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τη λογοτεχνική ανάγνωση και να αγαπήσουν περισσότερο τη Λογοτεχνία

  • Να διαβάσουν Λογοτεχνία και να γίνουν απαιτητικότεροι αναγνώστες

  • Να ασκηθούν στην τέχνη της γραφής,

  • να παραγάγουν κείμενα,

  • να αξιοποιούν τις δυνατότητές τους μέσα από τη συνεχή άσκηση,

  • Να προβληματιστούν πάνω στη διαδικασία της γραφής, το χρόνο και τον κόπο που απαιτεί

  • Να συνειδητοποιήσουν ότι, για να γράψουν, πρέπει πρώτα να μάθουν να διαβάζουν και ότι δεν αρκεί να έχεις ταλέντο, για να γίνεις συγγραφέας

 

ΠΟΙΗΣΗ

 Απουσιάζει από τη σχολική τάξη μια μεγάλη κατηγορία διδακτικών προσεγγίσεων που θα είχε ως κύριο και βασικό στόχο την ανάπτυξη της φαντασίας και δημιουργικότητας των παιδιών.  

 Απουσιάζει ,δηλαδή, η διδακτική προσέγγιση που θα επιτρέψει στο παιδί να δει την ποίηση από μέσα, να παίξει με τις λέξεις, να απομυθοποιήσει την ιερότητα του ποιητικού λόγου και να τον αντιμετωπίσει ως μια απλή κατασκευή.

Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης η ανάγνωση ενός ποιήματος συνοδεύεται από έναν αγώνα ανακάλυψης του νοήματος. Την ποίηση δεν την αναλύουμε για την κατανοήσουμε. Αντίθετα τη νιώθουμε ,την απολαμβάνουμε, τη βιώνουμε.

  Επειδή, λοπόν, τα τελευταία χρόνια η κοινωνία μας βρίσκεται στα πρόθυρα μια σημαντικής κρίσης ηθικών αξιών, αποφασίσαμε μέσα από τη διδασκαλία ποιημάτων του Κωστή Παλαμά και τις ασκήσεις δημιουργικής γραφής να βοηθήσουμε τους μαθητές να εντοπίσουν ένα σταθερό έδαφος, για να οικοδομήσουν το δικό του ηθικό κώδικα. Στόχος μας να συνειδητοποιήσουν τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον και να ευαισθητοποηθούν για τα προβλήματα που συνδέονται μ? αυτό. Να γνωρίσουν, επίσης , τοπικά περιβαλλοντικά θέματα καθώς και τις μεθόδους και τις πηγές, ώστε να διαχειρισθούν τη δυνατότητα πρόσβασης σε πληροφορίες και συμβουλές για το περιβάλλον καθώς και τη δημιουργία ευκαιριών για περιβαλλοντική δράση.

Οι ασκήσεις δημιουργικής γραφής μπορούν να αποτελέσουν ένα κίνητρο για προβληματισμό, για ανάπτυξη νέων τρόπων σκέψης και νέων μεθόδων προσέγγισης και επίλυσης προβλημάτων.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, μαθητές της Α΄ Γυμνασίου εμπνεόμενοι από την ποιητική συλλογή του Κωστή Παλαμά «Οι Καημοί της Λιμνοθάλασσας» δίνουν το δικό τους στίγμα δημιουργικής γραφής. Καταφέραμε όχι μόνο οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με την ποίηση του Παλαμά αλλά και να γνωρίσουν καλύτερα και να αγαπήσουν το φυσικό περιβάλλον. Ας τους απολαύσουμε...

«Πατρίδα δοξασμένη»

 

Τόσον καιρό θέλω να ?ρθεις

εδώ να σ? αγκαλιάσω,

και να μου εκμυστηρευτείς

το μυστικό σου αλλιώς θα σκάσω.

 

Αλήθεια τι να ?ναι αυτό που λένε Μεσολόγγι,

τι είναι η τόση ομορφιά, τα δέντρα, τα μελίσσια,

τι είναι αυτό που λένε «αφέντη» τώρα όλοι οι λόγγοι,

που έχει υπέροχα νερά κι ανθρώπους κυπαρίσσια;

 

Αυτό που έχει νιες και νιους

που ξέρουν να αγαπούνε

φλογίζει καρδιές, αστράφτει ψυχές, δεν τα χωράει ο νους·

 

όπου σταθούν κι όπου βρεθούν όλοι για αυτά θα πούνε

έχει νησιά, έχει  ομορφιά και περιβάλλον,  το ακούς

εσύ διαβάτη που περνάς και θέλεις όλοι να το αγαπούνε;

Σοφία Τριανταφυλλίδη, Α2

 

...Στο θαλασσοφίλητο ακρογιάλι,

την ροδοδάκτυλη αυγή,

τρίζοντας το πόδι στο θαλασσινό χορτάρι

αρμονικό το άκουσμα, αγαλλιάζει η ψυχή.

Και καθώς η δύση δέχεται τη μαυρίλα,

λίμνη μου αφανίζει τα αλάτια σου

φυσάμε δυνατά για να  ξαναδούμε την πρύμνη σου.

Ήλιε χρυσέ, όταν κλείνεις τα μάτια σου,

αγγίζεις τη λίμνη μας...

Ελένη Μαρίνα Βοτσαΐτη, Α1

 

Την θέα της Λιμνοθάλασσας

με τα πολλά νησιά

την παρατηρούσε ο Παλαμάς

από την ακρογιαλιά.

 

Τελικά ο Παλαμάς

έγινε ένας ποιητής

και με διαφορά

ο καλύτερος της γης.

 

Η μοναξιά τον έφαγε

δεν  άντεχε άλλο πια

αλλά βρήκε για παρέα

τη  λιμνοθάλασσα με τα πουλιά.

 

Κωνσταντίνος Φουσέκης, Α2

 

«Η Λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου»

 

Η Λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου

καθρεφτίζεται στο μυαλό μου και

εγώ αναρωτιέμαι πότε θα ξαναβρεθώ

εκεί με το ποδήλατό μου.

 

Τη νύχτα το φεγγάρι κρέμεται

εκεί· όμως η Βαράσοβα φαίνεται

το πρωί.

 

Οι βάρκες πάνε για ψάρεμα

και  εγώ κάθομαι εκεί,

τον ήλιο  για να δω

που ανατέλλει κάθε πρωί.

 

Ο Παλαμάς γεννήθηκε εδώ·

γι? αυτό εμπνεύστηκε από

τον τόπο αυτό.

 

Κωνσταντίνος Βάγιας, Α2

 

«Το μαγευτικό Μεσολόγγι»

 

Ένας τόπος μικρός, μα όπου κι αν σταθείς,

γεμάτος δάκρυα κι αρμύρα σίγουρα θα βρεθείς.

Το χώμα σκληρό, με αίμα ποτισμένο

από  έναν λαό σκληρά δοκιμασμένο.

Ένας τόπος όμορφος με κάλλη φορτωμένος

που σε καλεί να τον χαρείς εσύ ο διαλεγμένος.

 

Κωνσταντινα Μαρία Χουλιάρα ,Α2

 

Εκεί απ? τη γη αυτή

πήρα κουράγιο και δύναμη

ν? αντέξω άραγε ακόμα

ποιος ξέρει τι;

Σπυριδούλα Μοσχοπούλου, Α1

 

Εκεί απ? της λιμνοθάλασσας την πανέμορφη λάμψη

ξεπροβάλλουν δυο σκιές χαμένες απ? του Θεού θέληση και πράξη

όμως ο Ίδιος με έστειλε εδώ...

Και κοιτώ τον απέραντο ουρανό.

Γεράσιμος Μαστραπάς, Α1

 


Κωνσταντίνοςονομάζεσαι,

Ωμέγα ποιητή, της πατρίδας μας.

Σουαφιερώνω τούτο

Το ποιήμα, εγώ ο μικρός, με σεβασμό

Ησουν σπουδαίος άνθρωπος, αλλά

Σε πλήγωσε ο μαύρος καβαλάρης.

 

Πάτρα η πόλη σου, το

Αλάτι της

Λιμνοθάλασσας, έγινε ποίημά σου,

Αιτία των έργων σου ?ποτέ δεν το ξέχασες ? το

Μεσολόγγι, ο τόπος που μεγάλωσες,

Αθήνα, εκεί που σπούδασες,

Σε ευχαριστούν γι? αυτά που τους έδωσες!

 

Δημήτρης Μπαλκούρας, Α1

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Κομνηνού Ιωάννα, Υπ. Δρ. Φιλοσοφίας, Θεολογίας, η διδασκαλία των αξιών στην εκπαίδευση στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών προγραμμάτων

  2. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Δημιουργική Γραφή, οδηγίες πλεύσεως

 

ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

1.http://ta4mx.blogspot.gr/2010/10/blog-post_19.html

2.http://cwconference.web.uowm.gr/index.php/arxiki-selida/10-first-conference/2013-conference-articles/53-2014-05-22-04-42-13